6 misverstanden over koffie

Koffie is onze redder in nood bij vermoeidheid, ten minste dat denken we toch. Ontdek wat ons ‘kopje troost’ nu juist wel en niet doet met ons lichaam.

1. Een kop koffie helpt om te ontnuchteren

Je hebt een glaasje te veel op en wil graag snel ontnuchteren? ‘Drink een kop zwarte koffie’ hoor je dan weleens. Maar dat werkt niet. Je lever heeft tijd nodig om alcohol af te breken, en dat is voor één standaardglas ongeveer anderhalf uur. Koffie zal hier dus niets aan kunnen verhelpen. Integendeel, sommige mensen krijgen door het drinken van koffie na een kater sneller last van hoofdpijn.

2. Koffie werkt afslankend

Koffie verhoogt je metabolisme, maar zorgt niet voor langdurig gewichtsverlies. Als je enkele kilootjes wil afvallen moet je dus gezonder gaan leven en starten met sport. Het is wel zo dat koffie tijdelijk je honger kan stillen.

3. Door koffie droogt je lichaam uit

Ook deze stelling moeten we met een korreltje zout nemen. In koffie zit cafeïne, deze stof wordt afgebroken in onze lever tot andere stoffen. Een van deze stoffen zorgt ervoor dat je lichaam sneller vocht uitscheidt. Of met andere woorden, ervoor zorgt dat je sneller naar toilet moet. Dit effect wordt echter tenietgedaan door het vocht dat je opneemt door het drinken van een kop koffie. Geen zorgen maken dus! Al is het wel aan te raden om te kiezen voor water als dorstlesser.

4. Koffie maakt je wakker!

Ja en neen. Koffie werkt inderdaad opwekkend door de cafeïne, maar dit gevoel is maar tijdelijk. Van zodra de cafeïne zijn werk gedaan heeft, krijgt je lichaam als het ware een ‘dipje’, waardoor je extra moe bent. Er bestaat maar één goede remedie tegen vermoeidheid: slapen!

5. Cafeïne werkt meteen

Heb je nood aan een tijdelijke oppepper? Drink dan op tijd je kopje koffie, want cafeïne werkt niet onmiddellijk. Het duurt ongeveer 30 minuten om het stimulerend effect ervan te voelen.

6. Koffie bevat minder cafeïne dan energiedrankjes

Fout. Het cafeïnegehalte bij koffie en energiedrankjes als Red Bull of Monster zijn in verhouding hetzelfde. Alleen bevatten energiedrankjes ook nog andere oppeppende middelen zoals taurine.

Bron