Wat doen vitamines en voeding voor onze huid?

De huid is de spiegel van ons gemoed en onze gezondheid wordt gezegd. Verschillende huidziekten of -afwijkingen worden dan vaak ook toegeschreven aan een slechte voeding.

Welke invloed hebben vitamines,voedingssupplementen ed nu op onze huid.

Vitaminen en cosmetica

Je vindt vaak allerlei vitamines zoals A, b-caroteen, vitamine B5, B8 en E in huidcrèmes, shampoo ed. Ze zouden op de een of andere manier zorgen voor gezonde haren of een gezonde huid. Deze vitaminen kunnen via de huid of het haar worden opgenomen en zo plaatselijk inwerken. Echter heeft onze huid zo’n goede barrière tegen stoffen van buitenaf dat alleen zeer hoog gedoseerde crèmes en vitaminen (eventueel icm het gebruik van toestellen) de huid kunnen verbeteren. Deze crèmes noemt men cosmeceuticals. De concentratie werkstoffen liggen veel hoger dan in een cosmeticalijn. Ook  de structuur van deze producten is veel kleiner van molecuul waardoor het beter door de huid opgenomen wordt. Vaak bevat een cosmeceutical  retinol, glycolzuur, melkzuur, krachtige antioxidanten, vitamine E en C, hyaluronzuur, peptides, en stamcellen. De werkstoffen in een cosmeceutical zijn in staat de huid blijvend te veranderen.
Dus in de gewone cosmetica zitten te weinig werkzame stoffen om bijzondere effecten te hebben. De vitaminen moeten via de voeding in het lichaam worden opgenomen .

Onderstaand artikel vond ik terug op gezondheid.be. Als jullie besluiten om extra voedingssupplementen bij te nemen, gaat hier toch enige voorzichtigheid mee gepaard.

Voedingssupplementen en schoonheid

Supplementen hebben doorgaans pas een gunstig effect bij tekorten als gevolg van een inadequate voeding (bv. bij veganisten, zieke bejaarden). Het gebruik van voedingssupplementen vereist bovendien de nodige voorzichtigheid.
•Een teveel van de meeste wateroplosbare vitaminen wordt gewoon uitgeplast. Sommige kunnen in een overdosis via supplementen echter ook bijwerkingen hebben zoals opvliegers, diarree en aandoeningen van de zenuwen.
•Een overdosis vitamine C kan bijvoorbeeld de opname van koper negatief beïnvloeden en leiden tot nierstenen bij mensen die daar gevoelig voor zijn.
•De vetoplosbare vitaminen A en D kunnen in te grote dosissen eveneens schadelijk zijn voor de gezondheid. Overdreven inname van vitamine A tijdens de zwangerschap kan schade toebrengen aan het ongeboren kind.
•Ook mineralen riskeren in grote hoeveelheden aanleiding te geven tot vergiftigingsverschijnselen (bv. koper, seleen en zink).
Een overdosis seleen via supplementen kan gepaard gaan met verlies van haar, nagels en tanden, huidbeschadigingen en aandoeningen van het zenuwstelsel.

“Baat het niet, het schaadt niet” gaat hier dus niet altijd op. Nauwlettend toezicht op het gebruik van voedingssupplementen is essentieel. Bovendien heeft het nut om naast een goede voeding vrij te verkrijgen voedingssupplementen in te nemen voor een stralende huid, nog geen algemene wetenschappelijke bevestiging gevonden.

Onzinvitaminen

Verschillende stoffen worden samen met vitaminen en mineralen aangeprezen als onmisbaar voor de gezondheid. Deze uitspraken zijn soms echter slechts gebaseerd op onderzoek bij proefdieren. Omdat het lichaam van mensen anders is dan dat van proefdieren gelden uitkomsten uit onderzoek bij dieren niet zonder meer voor de mens. Soms is de basis alleen laboratoriumonderzoek.
Door de complexheid van het menselijke lichaam kunnen in het labo verschillende effecten over het hoofd worden gezien. Een voedingsstof wordt pas als essentieel voor de mens beschouwd wanneer bij mensen is aangetoond dat door een tekort aan deze bepaalde stof in de voeding verschijnselen optreden .
Zogenaamde onzinvitaminen waaraan gunstige effecten op het uiterlijk zijn toegedicht, zijn bijvoorbeeld PABA (para-aminobenzoëzuur), procaïne, superoxide-dismutase en taurine.

Voeding tegen zonnebrand

TNO Voeding (NL) heeft recent onderzocht in welke mate de voeding bescherming kan bieden tegen de inwerking van de zon (ultraviolet licht) op de huid en in het bijzonder tegen het ontstaan van huidkanker en de veroudering van de huid (1998-2001). Zonnebrandcrèmes bieden bescherming tegen de schadelijke effecten van UV. De bescherming is echter maar adequaat wanneer de crème gelijkmatig, frequent en voldoende wordt opgesmeerd. Het gezicht en de handen waar het meest huidkanker wordt vastgesteld zijn vaak onvoldoende beschermd. Wanneer het bewolkt is, wordt de bescherming bovendien gemakkelijk over het hoofd gezien. Een systematische aanbreng van fotobeschermende stoffen via de voeding zou de huid bijkomend kunnen beschermen tegen de schadelijke invloeden van UV. Veelbelovende stoffen in dit kader zijn w-3 vetzuren (vooral EPA zoals in vis) en het antioxidant vitamine E . Lange termijnstudies bij mensen moeten dit nu verder onderzoeken.

Soorten vitamines en de huid

Bepaalde vitaminen worden vaak naar voor geschoven als zogenaamde wondermiddelen voor een perfecte uitstraling. Uit het volgende overzicht blijkt echter dat ook deze vitaminen zoals andere essentiële voedingsstoffen ruim voorkomen in de alledaagse voeding. Wie evenwichtig en gevarieerd eet, krijgt met andere woorden alle essentiële voedingsstoffen binnen om gezond en fit te blijven, en dit zowel vanbinnen als vanbuiten.

vitamine A
voor het goed functioneren van de ogen, namelijk voor de aanpassing van de ogen aan de duisternis;
voor een gezonde huid, gezond haar en tandvlees;
bij een langdurig en ernstig tekort (bv. mensen die geen vet gebruiken en weinig groenten en fruit eten): nachtblindheid, doffe ogen, een droge schilferige huid en dof haar.
•bronnen in de voeding:
Vitamine A komt voor in 2 vormen: retinol (in dierlijke producten) en carotenoïden (vooral b-caroteen, in plantaardige producten).
retinol: smeer- en bereidingsvet, vis, halfvolle en volle melk en melkproducten, eidooier, lever;
b-caroteen (pro-vitamine A, vitamine A kan in het lichaam zelf worden gemaakt uit caroteen) in groenten en fruit (vooral in koolsoorten, donkergroene bladgroenten, oranje en gele groenten en fruit).

vitamine E
wordt vaak in verband gebracht met het tegengaan van veroudering, wetenschappelijk is dit bij mensen echter nog nooit aangetoond;
speelt een rol in rode bloedcellen en in celwanden van de weefsels in ons lichaam, het beschermt de meervoudig onverzadigde vetten in ons lichaam tegen oxidatie en kan zo als antioxidant mogelijk ook helpen bij de bescherming van de huid tegen negatieve effecten van utraviolet (zon)licht.
•bronnen in de voeding:
zonnebloemolie, dieethalvarine en -margarine, brood, graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit.

vitamine B2 (riboflavine)
nodig voor het gezond houden van de huid en de haren;
bij een ernstig tekort (bv. bij mensen die geen of nauwelijks melkproducten gebruiken): een rode schilferende huid rond de ogen, de oren en de neus, kloofjes in de mondhoeken en een ontstoken tong.
•bronnen in de voeding:
melk en melkproducten, vlees en vleeswaren, groenten en fruit, brood en graanproducten.

vitamine B5 (pantotheenzuur)
zoals vitamine A belangrijk voor het herstel van de beschadigde huid.
•bronnen in de voeding:
vrijwel alle voedingsmiddelen (het Griekse woord “panto” betekent “overal in”).

vitamine B6 (pyridoxine)
speelt een belangrijke rol in de stofwisseling, is vooral nodig bij de afbraak en opbouw van eiwitten, reguleert de werking van bepaalde hormonen;
bij een langdurig en ernstig tekort: zwakte, slapeloosheid, huidafwijkingen, zenuwaandoeningen en verminderde weerstand.
•bronnen in de voeding:
vlees, vis, eieren, brood en graanproducten, aardappelen en peulvruchten, groenten, melk en melkproducten, kaas.

vitamine B8 (biotine)
speelt een rol bij de vorming van vetzuren in het lichaam en zorgt voor het gezond houden van de huid, het haar en de nagels;
bij tekorten: veranderingen in de huid (seborroïsche dermatitis), haarverlies.
•bronnen in de voeding:
eieren, lever, melk, noten en pinda’s.

vitamine C
nodig voor stevige cellen en zorgt voor een goede wondgenezing, het staat ook bekend als antioxidant;
bij een ernstig tekort (bv. bij mensen die nauwelijks groenten en fruit eten): verminderde weerstand, slapeloosheid, vermoeidheid, reumatische klachten, vertraagde wondgenezing, tandvleesbloedingen, onderhuidse en inwendige bloedingen (scheurbuik).
•bronnen in de voeding:
fruit (vooral citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien), groenten (vooral koolsoorten), aardappelen.

 

En wat kan je verwachten van schijfjes komkommer op licht gezwollen ogen en een yoghurtmasker als hydraterende crème? Het bewijs dat dergelijk huis- en tuinmiddeltjes werken ontbreekt, maar de dermatologen zijn het er in het algemeen over eens: baat dit niet, het schaadt niet (behalve bij personen met een allergie).

 

Bronnen en foto gezondheidsnet.nl en gezondheid.be