10 tips om je te wapenen tegen een herfstdipje.

De herfst is nu helemaal doorgebroken. De donkere dagen… Gezellig anderzijds maar er zijn ook mensen die last krijgen van een herfstdipje.

Wat kan je er tegen doen?

  1. Een gezellig dagje/avondje met vriendinnen
    Ga naar de sauna of laat je eens samen verwennen in een schoonheidssalon. Zo een duobehandeling is supergezellig en daarenboven doet een massage met geurende oliën of een relaxerende gelaatsverzorging soms wonderen. Als het slecht weer is blijf je natuurlijk liever in je zeteltje hangen maar plan in de plaats daarvan nu een filmavondje eventueel gecombineerd met een lekker etentje. Wedden dat je weer helemaal bent opgeladen na zo een leuke avond?
  2. Something new
    Ga iets doen wat je nog nooit hebt gedaan. Je wordt hier vrolijk en slimmer van omdat je hersenen een nieuwe verbinding maken tussen de zenuwcellen, die nieuwe prikkels aansturen. Wat? Start een cursus naaien, schilderen, beeldhouwen, … Of probeer eens een yogales. Ervaar wat het doet met je lichaam en geest.
  3. Beweeg je fit
    Bewegen kost energie, maar levert ook weer energie op. In de regen en kou is het aanlokkelijk om de auto te pakken in plaats van de fiets of om je hardlooprondje over te slaan. Probeer je echter te houden aan minimaal een half uur beweging per dag, ook hierdoor blijft je stofwisseling op pijl en worden afvalstoffen beter afgevoerd. Meer inspanning is nog beter: tijdens het sporten maak je het hormoon endorfine aan, waardoor je je beter gaat voelen.
    Maarja, hoe hou je dat vol in de gure herfst (en de koude winter)? Hier vind je 3 tips.
  4. Extra vitamine D
    Zonlicht is de belangrijkste bron voor de aanmaak van vitamine D. Maak in de herfst is deze schaars. Bij een tekort voel je je lusteloos en vermoeid. Eet daarom meer vette vis zoals zalm, makreel, sardines…deze zijn echte bronnen van vitamine D.  Ook in de meeste zuivelproducten vindt men deze onmisbare vitamine. Kies meteen voor de biologische producten.
  5. Licht
    Ons lichaam heeft natuurlijk daglicht nodig om cortisol aan te maken, het hormoon dat ons wakker, aandachtig en stressbestendig houdt. In de herfst daalt de hoeveelheid van dit broodnodige daglicht. Een wandelingetje in de buitenlucht tijdens je middagpauze bezorgt je voldoende daglicht om dit verlies te compenseren.
  6. Voldoende slaap
    Omdat je lichaam moet wennen aan de omslag van het weer en de koudere temperaturen krijg je vaak last van vermoeidheid. Ga in de winter vroeger slapen en zorg voor acht uur slaap. Eet of drink je beter niets de laatste twee uur voor je naar bed gaat. Anders zet je je spijsverteringsstelsel aan het werk, waarvoor je energie nodig hebt. Slapen dient om te recupereren en niet om voeding te verteren. Verduister ook je slaapkamer volledig, zo wordt er ’s nachts voldoende van het slaaphormoon melatonine aangemaakt. Dit zorgt voor de nodige cortisolproductie gedurende de dag.
  7. Winterse kost
    Zet de zomerse salades even aan de kant en geef de voorkeur aan die lekkere stampotten en stoofpotten. Dat is niet voor niets: door veel dierlijke proteïnen te eten, wordt het voor je lichaam makkelijker om voldoende cortisol, een natuurlijke oppepper, te produceren. En daar krijg je dus energie van. De vegetariërs kunnen het vlees vervangen door kaas of gehakte walnoten of hazelnoten.
  8. Weg met energievreters
    De geraffineerde suikers in koekjes, snoep, frisdranken en gebak zorgen maar heel even voor een energieboost, maar zullen je na een tijdje verder uitputten. Ook de cafeïne uit koffie , cola, thee en chocolade geeft slechts een kortstondige energieboost. Het zorgt voor de aanmaak van adrenaline, maar ook voor een energiedip achteraf.
  9. Water drinken
    In de zomer hebben we het vaak warm, waardoor we vanzelf water gaan drinken. In de koude dagen is dit minder natuurlijk om te doen, terwijl gehydrateerd blijven belangrijk is voor onder andere ons energielevel. Water drinken zorgt voor de afvoer van afvalstoffen, een betere stofwisseling, een minder hongerig gevoel, een betere bloedsomloop en daarmee meer hersenactiviteit en dus een betere concentratie.
    Andere dranken dan water bevatten vaak stoffen die de positieve effecten van het water dat erin zit teniet doen, zoals de zuren in frisdranken, de cafeïne in koffie en theïne in thee. Veel kruidentheeën zijn een uitzondering, omdat het geen theebladeren bevat, waardoor er geen theïne in zit.
    Hoe zorg je ervoor dat je genoeg water drinkt? Hier vind je 8 manieren om meer water te drinken.
  10. Regelmaat in je leven
    Wie zijn energieniveau op peil wil houden, moet ervoor zorgen dat zijn stofwisseling in evenwicht blijft. Dit evenwicht raakt onder andere verstoord als je onregelmatig eet en slaapt.

Bronnen Lifhacking.nl / Gezondheidsnet.nl / Libelle.nl