Honing in de thee? Eerst afkoelen???

We genieten van die gezellige winteravonden met een lekker kopje thee op de bank. Heerlijk toch! 

Je thee op smaak brengen met honing is een stuk gezonder dan met suiker.

MAAR DAN MOET JE JE THEE LATEN AFKOELEN!

In tegenstelling tot gewone tafelsuiker bevat honing waardevolle vitamines en mineralen, waaronder vitamine C, kalium en ijzer.  Maar het grootste gezondheidsvoordeel zit ‘m in de speciale enzymen die door de bijen aan de honing zijn toegevoegd en een bewezen antibacteriële werking hebben. Die antibacteriële werking zorgt ervoor dat honing zelfs gebruikt wordt om wonden sneller te laten genezen.

Tot 45 graden

Maar pas op. Want als honing boven de 40-45 graden verwarmd wordt, worden deze bijzondere enzymen vernietigd en gaan dus alle gezondheidsvoordelen verloren. Wacht daarom even tot je thee op drinktemperatuur (of nog iets koeler) is en roer er dan pas honing door. Zo profiteer je optimaal van de gezonde zoetheid van honing in je thee!

Au bain-marie

Wil je gekristalliseerde honing weer vloeibaar maken, bijvoorbeeld als natuurlijke zoetstof voor in je kopje thee? De beste manier om dit te doen, is de honing au bain-marie verwarmen: plaats de honingpot in een pan met warm water en zorg dat het water niet heter is dan 45 graden. Zo warmt de honing gelijkmatig op en blijven alle waardevolle enzymen behouden. Het kristalliseren kan geen kwaad voor de enzymen.

Suiker!

Honing bevat wel bijna net zo veel suiker als gewone tafelsuiker. Dus zoet met mate.

Bron | Margriet