Minder eten? Richt je keuken anders in!

Voedingspsycholoog Brian Wansink gelooft niet in afvallen puur op wilskracht. Je doet het één week goed, maar daarna wordt de verleiding te groot om toch te snacken of te snoepen en komen de kilo’s er weer bij. Wat wel werkt? Je omgeving zo inrichten dat je gewicht verliest zonder dat je het beseft. Start met je keuken.

Voedingspsycholoog Brian Wansink ontdekte dat je door je omgeving slim te veranderen, van nature gewicht gaat verliezen. Van de kleur van je keukenkasten tot hoe je je bureaulade inricht, het maak je allemaal onbewust dikker of slanker. Hij wordt ook wel eens de Sherlock Holmes van voeding genoemd. Al deze bevindingen schreef hij neer in een boek  ‘Slim By Design, mindless eating solutions for everyday life.

Waarom enkel wilskracht niet werkt als je op dieet bent

Onze levens zijn gewoon te druk en te gevuld om puur op wilskracht gewicht te verliezen. Een dieet op wilskracht is moeilijk en duurt een leven lang, dat houdt bijna niemand vol.”, zegt Wansink. Wat wél werkt zijn kleine aanpassingen aanbrengen in je dagelijks leven waardoor je vanzelf minder gaat eten: het broodmandje van tafel, kleinere borden gebruiken, je met je rug naar het buffet zetten op restaurant. Het is gemakkelijker om je omgeving te veranderen, dan je geest. Je kan beter de snoeppot verder weg zetten, dan er te proberen af te blijven wanneer hij vlak naast je staat.

Zo maak je je keuken ‘slanker’

Maak je keuken zo praktisch mogelijk, zodat het fijn is om er vers te koken. Zorg dat groenten en fruit makkelijk bereikbaar zijn en dat je voldoende ruimte hebt om te snijden.
Begin bij het begin. Door je keuken slim in te richten kan je makkelijk twee kilo verliezen zonder dat je het beseft.

Een keuken is geen lounge ruimte
Hoe meer tijd je in je keuken doorbrengt, hoe meer je zal eten. Waarom zou je in de keuken rondhangen? Als het er gezellig is met een televisie, magazines, gemakkelijke stoelen. Maak je keuken dus eerder efficiënt dan gezellig.

Verstop verleidelijke snoep
Out of sight, out of mind. Als je snoepbokkalen en koekjesdozen niet ziet, dan denk je er ook niet meer aan. Zorg ervoor dat ze achteraan in een gesloten kast staan (ze niet kopen kan natuurlijk ook). Je eet 3 keer zo veel van het eerste voedsel dat je in de kast ziet staan als van het vijfde. Zet dus de gezondste ingrediënten vooraan. Doe dat ook in de koelkast. Maak makkelijke hapklaren doorzichtige bakjes met groenten en fruit. Zet dus ook geen hippe glazen bokkalen met koekjes of snoep op het aanrecht, maar eerder een fruitschaal.

Schilder je keuken niet geel
Te felle kleuren jagen ons op, waardoor we sneller en meer eten. Donkere kleuren hebben dan weer het lounge effect waardoor je rustig lang wil blijven zitten in de keuken. Ook geen goed idee. Het beste is een neutrale zachte kleur.

Slim en slank de tafel zetten

1. Drink rode wijn uit witte wijnglazen. We gieten 12 % minder wijn in een hoog glas dan in een rond rode wijn glas. Gebruik voor andere drankjes zoals limonade kleine glazen, dan drink je minder.

2. Zet nooit de potten op tafel, maar laat ze op het vuur staan en vul daar je bord. Zo eet je tot 19 % minder.

3. Gebruik kleinere borden. Ze zien er beter gevuld uit, waardoor je sneller het gevoel hebt dat je genoeg eet. Wie van te grote borden eet, kan tot 60 extra calorieën consumeren. Op kleine borden eet je tot 22% minder, uit hoge smalle glazen drink je 30% minder en uit een kleinere pastakom schep je tot 17% minder op.

Bron HLN