Waarom kiezen voor seizoensgroenten?

Het is heel belangrijk dat je voor seizoensgroenten kiest bij je maaltijden.  Vanaf dinsdag ga ik elke week een gezond en leuk receptje versturen met seizoensgroeten.

Maar waarom zijn deze seizoensgroenten dan zo belangrijk?

Ze bevatten vitaminen en mineralen die de mens net nodig heeft op dat moment van het jaar om te beschermen tegen de ziektes die zich ook op dat moment voor doen. Vb de verkoudheidsmaanden als het kouder wordt dan heb je vit C nodig welke je terug vind in vb kastanjes en witte kool.

Groenten bevatten veel antioxidanten en beschermende stoffen welke in staat zijn afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen. Deze afvalstoffen stapelen zich op door vervuilde lucht, pesticiden op de voeding, ed….

De meeste antioxidanten zitten in de crucifere groenten ( de bloem-groenten) vb spruitjes, broccoli, bloemkool,  artisjok, …. Knoflook en ajuin zijn de beste daar ze biologische zwavelverbindingen bevatten die ons beschermen tegen toxische stoffen. bovendien zijn ze een natuurlijk antibioticum tegen schimmels en bacteriën. Tevens is look bloedverdunnend dus ideaal als je moet opletten voor bloedklonters. Het enige nadeel van de groenten is dat ze wel stinken als je ze klaar maakt. Dat is typisch voor deze groenten met gezonde zwavelverbindingen.

Bovendien zijn seizoensgroenten ook vaak goedkoper in de tijd dat ze op het menu moeten staan.

Ook paddenstoelen en zwammen bevatten veel beschermende stoffen en zijn daarenboven erg voedzaam (voedingsvezels, polysachariden, meervoudige koolhydraten). Kies voor oa oesterzwammen, kastanjezwammen, shiitake, … De gewone witte champignons laat je best achterwege. Deze bevat nl kankerverwekkende stoffen die je ook in gepekelde, gezouten en gerookte voedingswaren zitten.

Eet paddenstoelen NOOIT rauw. Ze bevatten veel toxines die schadelijk kunnen zijn. Door de verhitten worden de toxines vernietigd.

Kies ook voor kleur op je bord. Daar komen we later op terug.

Bron Martine Prenen