Wat zijn AGE’s in voeding???

Vorige week dinsdag heb ik tijdens mijn training bij LavieSage een interessante lezing mogen volgen van Rineke Dijkinga. Wat heb ik soms ogen getrokken van bepaalde uitspraken. Heel enthousiast kocht ik haar receptenboeken ‘Weten van (h)eerlijk eten’ deel 1 en 2 ,  ‘Weetjes over (h)eerlijk eten‘  en ‘Alles draait om hormonen‘.  Meteen ben ik aan de slag gegaan met lezen en koken. Wat interessant zeg (kon niet stoppen met lezen 😉 )…en overheerlijk. Zelf mijn dochtertje (een slechte eter) eet de laatste week haar bordje helemaal leeg en de ‘liefde van de man gaat door de maag’ uitspraak werpt zijn vruchten af! 🙂

Het hoofdstuk anti-aging komt in 1 van haar boeken ook aan bod.

Anti-aging is een veelgehoorde term die duidt op gezond oud worden en vertraging van het verouderingsproces. We kunnen anti-aging o.a. bevorderen door minder AGEs tot ons te nemen. Dat kunnen we weer bereiken door bijvoorbeeld gezonde kooktechnieken te gebruiken. Maar laten we eerst eens kijken wat AGEs eigenlijk zijn.

AGEs staat voor Advanced Glycation Endproducts: verbindingen tussen suikers en eiwitten*) in de voeding. Deze verbindingen vormen sterke vrije radicalen die gezond oud worden in de kunnen weg staan. AGEs ontstaan o.a. uit de zogenaamde Maillard-reactie: de prachtige bruine kleur (en heerlijke geur) die het bakken van brood en het roosteren van vlees geeft en die je het water in de mond laat lopen.

Lange tijd werd gedacht dat deze AGEs met name voor complicaties zorgden bij mensen met diabetes, nierproblemen of hart- en vaatziekten. Dankzij jarenlang onderzoek door professor Helen Vlassara weten we nu dat het een veel groter en serieuzer probleem is dan we ooit hadden kunnen bevroeden. Zelfs bij ongeboren en jonge kinderen kan een overmaat aan AGEs al voor problemen en een zeker overgewicht zorgen en gezond oud worden in de weg staan.Een flink aantal ziektes wordt in verband gebracht met teveel AGEs: diabetes en de complicaties ervan (oog-, nier-, hart en vaat problemen), alzheimer,ontstekingsziektes etc. Bij een groot deel van deze ziektes gaat het lichaam zelf meer AGEs produceren en worden ze bovendien niet goed afgebroken. Of deze ziektes nu oorzaak of gevolg zijn van teveel AGEs is nog niet duidelijk. Daarom lijkt beperking van AGEs via de voeding in beide gevallen een gezonde stap.

Rineke’s lijfspreuk “met gezond oud worden kun je niet jong genoeg beginnen” is onlosmakelijk verbonden met het AGEs-probleem. En ook hier geldt wat voor bijna alle voedingsmiddelen geldt: een beetje is niet erg. Daar kan ons lichaam prima mee uit de voeten. Het is de overdaad aan AGEs die in onze eetcultuur zijn intrede heeft gedaan die schadelijk is. Gelukkig (voor de moed je in de schoenen zakt) is er een hele simpele oplossing: zelf weer in de keuken gaan staan en met de juiste kookmethoden de AGEs-vorming temperen.

*) Suikers en vetten kunnen deze verbinding trouwens net zo gemakkelijk aangaan. Dan hebben we het over ALEs. Deze zorgen voor oxidatie van vetten en hebben net zo’n negatieve uitwerking.

Wil je meer weten hierover en wil je graag tips om deze AGE’s te verminderen? Surf dan naar de website van Rineke Dijkinga!

De boeken zijn tevens in te kijken en te verkrijgen op bestelling bij BeauBeau.