8 healthy summer tips om je helemaal in topvorm te houden

De vakantie loopt dan wel op zijn einde maar we zijn toch gezegend om van een mooie zomerse week te kunnen genieten. Velen zijn al terug van vakantie en anderen moeten nog vertrekken. Wil je je hele lichaam tijdens de zomerse dagen toch nog in topconditie houden? Dan heb ik hier wat leuke tips voor jullie.

1. Gebruik altijd zonnebrandcrème

Het is belangrijk om een zonnecrème te gebruiken met een Spf van minstens 30 om uw huid te beschermen tegen de schadelijke UV-stralen . Voor de gevoelige huid , is een minerale zonnebrandcrème is het beste. Zit niet in de zon tijdens de piekuren tussen 10:00-16:00.  Ga je voor een langere periode de zon in, smeer je dan elke twee tot drie uur opnieuw in.

2. Drink voldoende water

Een gebrek aan vocht is schadelijk voor je lichaam en het kan ervoor zorgen dat je een hongergevoel krijgt terwijl dit niet zo is. Hou het op minstens acht tot negen glazen water per dag te houden. Ben je water beu gedronken? Voeg wat smaakstof aan je water , zoals stukjes fruit of munt of drink eens een koude groene thee of kokoswater.

3. Let op voor ‘gezonde’ smoothies

Fruit smoothies zijn een geweldige manier om je lekker fris te houden in de zomer, maar kijk uit voor gekochte versies gemaakt met bevroren yoghurt of ijs. Ze bevatten enorm veel suikers en calorieën. Hou het bij 1 per dag en maak ze zelf met vers fruit of diepvries fruit, magere yoghurt en ijsblokjes (deze kan je weglaten bij het gebruik van bevroren fruit). Gooi alles in een blender om een perfect zomer drankje te maken.

4. Exfoliëren

Zomer betekent dat er ook een stijging is van dode huidcellen dus het is belangrijk om je huid te exfoliëren om je huid mooi glad te houden. Gebruik een loofah om je huid licht te scrubben of maak je eigen peeling lotion met behulp van een handvol havermout, melk en yoghurt.

5. Blijf sportief

Laat je loopschoenen even in de kast staan en ruil je fitnessessie om voor een heerlijke duik in het plaatselijk buitenzwembad.  Start met 10 minuten en verhoog de tijd gedurende de volgende weken. Meng borstcrawl , schoolslag of rugslag voor een cardio workout . Bij een 30 minuten durende sessie van deze full body workout zal je bijna 400 calorieën te verbranden! Is baantjes zwemmen niet je ding , start dan met een cursus aquarobics klasse of creëer je eigen workout met jumping jacks , marcheren en joggen in het water.

6. Gebruik olijfolie om je lichaam te beschermen

Olijfolie bevat essentiële vetzuren die de huid helpen beschermen tegen UV-schade. Deze vetzuren zijn ook een onderdeel van de celmembranen die het vochthuishouding in je lichaam regelen. Om uw huid te beschermen en soepel te houden, gebruik je best 1 eetlepel olijfolie per dag.

7. Bescherm je mooie lokken

Ons haar lijdt veel tijdens de zomer. Constante warmte , schade door de zon en chloor eisen zijn tol en laten je haar slap en futloos achter na de zomer. Ga je veel zwemmen is het raadzaam om anti – chloor shampoo en conditioner te gebruiken.  Deze neutraliseert de chloor in je haar. Beperkt het gebruik van haardrogers, stijltangen, enz.  Kies voor een zonnehoedje. Deze beschermt zowel je haar als je gelaat en het oogt ook nog mooi. Voor een leuke Beachy look, maak je haar handdoekdroog en  doe je vervolgens een mousse erin.

8. Blijf gezond eten

Zowel op vakantie als thuis is de verleiding groot om een ijsje of een snelle snack te eten. Je wilt immers genieten van de zon en niet uren in de keuken staan. Ook een lekkere cocktail is niet af te slaan. Een All-in hotel is bijvoorbeeld nefast voor je lijn. Kies liever voor gezonde snacks en drankjes en beperk het gebruik van alcohol.