Is een appel nu echt zo gezond?

Mijn ontbijtje bestaat praktisch elke dag uit een appel (warm of koud) icm een ander stukje fruit. Heerlijk is dat. Ik ben dan ook eens even gaan opzoeken waar appels allemaal goed voor zijn en kwam op dit leuke artikel uit op de website van SALUSI. Heb voor jullie hieronder vanuit dit artikel wat voordelen opgesomd!

  1. Een goedkope lekkernij het hele jaar door.

Appels zijn het hele jaar door vrij goedkoop. Dit in tegenstelling tot vele andere fruitsoorten. Bovendien behouden appels, zelfs al liggen ze al een tijdje in jou koelkast of fruitmand nog veel van hun voedingswaarde. Tussen groene en rode appels is qua voedingswaarde nauwelijks verschil.

  1. Vezelbom

Een normale appel bevat rond de 3 gram aan voedingsvezels wat ongeveer 10% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is. Vezels zijn erg gezond en belangrijk in je dagelijkse voeding. Er wordt zelfs gesproken als je 30 gram voedingsvezel per dag eet je minder kans hebt op bepaalde soorten kanker.

  1. Cholesterolverlagend

Appels bevatten zowel oplosbare als onoplosbare vezels. Oplosbare vezels verlagen het LDL cholesterol (het slechte soort) en onoplosbare vezels zorgen voor een regelmatige stoelgang. Lagere LDL-waardes in het bloed voorkomen de verharding van bloedvaten en daarmee de kans op hartziekten.

Bij vrouwen van middelbare leeftijd die dagelijks een appel eten blijkt dat het percentage slechte cholesterol binnen zes maanden met 23% afneemt. De appel staat daarmee in de top van anti-oxidant rijke voeding dat een positieve invloed heeft op de bescherming van hart- en bloedvaten. (bron)

  1. Anti-aging en tevens goed voor het geheugen

Door het hoge gehalte aan antioxidanten kunnen appels je beschermen tegen aftakeling van het geheugen en zijn ze tevens goed voor je huid. Antioxidanten beschermen je huid tegen vrije radicalen die schade brengen aan je lichaam. Dagelijks een appel nuttigen zou zelfs een positief effect hebben op de ontwikkeling van dementie en Alzheimer.

Amerikaanse onderzoekers hebben bewijzen gevonden dat de consumptie van appels de gemiddelde levensduur van testdieren met 10% verlengd. Ook helpen polyfenolen, dat zijn ontstekingsremmende stoffen, om soepel te kunnen blijven bewegen. (bron)

  1. De pectine in appels werkt als een soort anti-gif

Pectine is een stof die giftige metalen uit je lichaam haalt, zoals lood en kwik. Daarnaast kan het een oplossing bieden bij diarree en een verhoogde cholesterol. Wetenschappers vermoeden dat pectine ook verschillende vormen van kanker kan voorkomen. Deze goede stoffen zitten voornamelijk in de schil. Pectine zit naast appels voornamelijk in citrusvruchten.

En appelsap?

Meestal zijn de appelsapjes die je in de winkel koopt op basis van appelsapconcentraat.  Hierbij zijn de meeste vezels verdwenen door het filteren. Enkel de pure troebele appelsap kan je beschouwen als gezond. Wat je zelf perst is dus natuurlijk gezonder. Let op, door het persen komen er wel meer suikers vrij.