5 ochtendgewoontes waardoor je meer gaat afvallen

Ken je het gevoel? Super gezond eten, voldoende bewegen, veel water drinken en toch geen gram meer afvallen. Misschien ligt het wel aan je ochtendgewoontes.

Volgens Susan Peirce Thompson van ‘the Institute for Sustainable Weight Loss’ zijn de 1ste momenten na het wakker worden fundamenteel voor de keuzes die je de rest van de dag zult maken. Ik ga alvast de proef op de som nemen.

1. Maak je klaar met daglicht indien mogelijk

Het is niet voor iedereen weg gelegd natuurlijk. Gooi ’s morgens je gordijnen open en laat het zonlicht naar binnen schijnen. 20 à 30 minuten zonlicht in de ochtend zou voldoende zijn om je BMI te verlagen. Hoe komt dat dan? Je lichaam heeft een natuurlijke klok waardoor zo je metabolisme sneller in gang zal schieten.

2. Maak je bed elke dag op

Volgens testen van de Amerikaanse National Sleep Foundation slaap je beter in een opgemaakt bed omdat dit rust brengt en zorgt voor een aangename en goede nachtrust. Voldoende slaap is dan weer goed voor het streven naar een gezond gewicht.

3. Slaap niet te weinig maar ook niet teveel

Slaap je te weinig dan ga je merken dat je sneller gaat aankomen door het slaaphormoon cortisol. Maar wist je dat teveel slaap ook niet goed is voor je gewicht? Slaap je meer dan 10 uur per nacht? Dan maak je meer kans op overgewicht dan iemand die tussen 7 en 9 uren per nacht slaapt. Dus probeer je slaap te beperken tot een 7 tot 9 uur per dag en zorg voor een goed slaapritme. Dwz dat je best geen nachtje overslaat of teveel wakker wordt tijdens de nacht. Veel wakker worden op eenzelfde tijdstip, kan een oorzaak hebben. Deze lees je hier.

4. Weeg je elke ochtend

De Cornell University volgde 2 jaar 162 mensen met overgewicht. Ze ontdekten dat dagelijks wegen in de ochtend een groter succes gaf in blijvend gewichtsverlies. Doe het onmiddellijk bij het opstaan en ongeveer elke dag op hetzelfde tijdstip. Dan is je gewicht ook het laagst. Hou je gewicht bij in een tabel. Zo kan je ook je valkuilen beter opsporen en je eetpatroon door de dag aanpassen indien nodig.

5. Eet elke dag een ontbijt

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die elke dag een ontbijt nemen minder last gaan hebben van extreme vreetbuien gedurende de dag. Kies voor een gezond ontbijt van maximum 600 calorieën. Heb je echt te weinig tijd voor een uitgebreid ontbijt. Kijk dan eens bij deze snelle ontbijten of ga voor een shake van bijvoorbeeld Herbalife voor onderweg. Deze eventueel gemixt met vers fruit en zaden. Ze zijn ontzettend lekker en goed voor je gewicht. Wij zijn er echt fan van en hebben dan ook steeds verschillende smaakjes in huis. Wil je ze zelf eens ontdekken of wil je graag meer info? Ga dan naar onze contactpagina.