Hard to handle??? Zeg neen tegen een onzuivere huid

Last van rode vlekjes, teveel talg, puistjes, grove poriën en oneffenheden op je gelaat? Dan ben je gegarandeerd tegen wil en dank uitgekozen tot iemand met een onzuivere huid. We zien vaak dat jullie deze willen bedekken met concealers en make-up maar beter worden doet jullie huid er niet van.

Wat is nu de oorzaak van zo een onzuivere huid? Dit kan genetisch bepaald zijn, maar ook stress, verkeerde voeding en hormonale schommelingen kunnen dit in de hand werken. De plaats waarop de puistjes zitten zegt ook veel. Vanaf deze week gaan we ook je huid in een ander opzicht bekijken met facemapping. Zo kan het zijn dat vb puistjes in je oren het gevolg kunnen zijn van shampooresten maar ook verwijzen deze naar je nieren. Teveel alcoholgebruik kan bijvoorbeeld een oorzaak zijn.

Hier krijg je van mij wat tips die ik ook in mijn huidinstituut adviseer:

1/ Reinig en verzorg je huid correct en met de juiste producten.

Vaak is een onzuivere huid gedehydrateerd doordat we met te sterke producten gaan reinigen en een verzorging gaan smeren om ze uit te drogen. Zo beland je in een vicieuze cirkel. Het is net zoals je haar te vaak wassen met shampoos voor vet haar. Je hoofdhuid droogt uit en gaat nog meer talg produceren met als gevolg nog sneller vet haar. Je huid reageert net hetzelfde. Deze geraakt helemaal uit balans en je krijgt nog meer last van onzuiverheden.

Reinig je huid 2 x per dag met een voor jou huid aangepaste reiniger. ’s Morgens en ’s avonds voor het slapen gaan. Gebruik steeds lauw water, warm water gaat meer uitdrogen.

Gebruik 2 x er week een speciaal voor jou huid gekozen peeling (scrub, AHA of enzymen) om je huid extra te reinigen. De dode huidcellen worden verwijderd en je doorbloeding wordt gestimuleerd. Je huid krijgt een mooie glow en je onzuiverheden verminderen.

Verwen jezelf met een maskertje na de peeling. De werkstoffen worden nu beter opgenomen. Kies voor een kleimaskertje om je onzuiverheden te verminderen maar zorg ook dat deze voldoende hydrateerd ipv uitdroogt. Je kan ook afwisselend een hydraterend en kleimasker gebruiken.

Gebruik overdag een olievrije dagverzorging met een spf van minimum 30 om vlekjes te vermijden die je kan overhouden na de vervelende puistje icm met de zon. ’s Avonds is het belangrijk om je huid goed te gaan herstellen/voeden/hydrateren afhankelijk van je huidtype.

2/ Voed je huid van binnen uit!

De juiste verzorging is heel belangrijk maar ook je voeding aanpassen kan helpen tegen een onzuivere huid. Het is belangrijk dat jij je huid goed verzorgd aan de buitenkant maar ook via de binnenkant moet je huid worden verzorgd. Ontstekingen zien we vaak voorkomen bij mensen waarbij de darmflora verstoord is.  Deze kunnen we terug gaan optimaliseren. Daarom is het heel belangrijk om zuivelproducten te beperken, deze bevatten veel hormonen in waardoor je huidconditie kan verslechten. Talgproductie wordt gestimuleerd door suiker, snoep, koek, witbrood, chips en suikerrijke drankjes. Deze zorgen trouwens ook voor de afbraak van collageen in je huid met als gevolg een versnelde huidveroudering.

VOEDINGSTIPS:

Havermout ipv brood:

vervang je brood vaker door havermout met dan wel amandelmelk ipv melk. Ik stoof altijd een appeltje met kaneel en doe er een halve banaan bij. Een gezonde start voor je lichaam en je huid. De talgproductie zal verminderen. TIP: Heb je weinig tijd, snijdt je appel in dunne schijfjes en doe hem in de microwave op 800W een 2 minuten. Homemade granola  en kaneel erover. KLAAR!

Pimp je granola met allerlei vruchten en zaden: Mijn favoriete granola is deze van Sandra Bekkari.

  • Gojibessen: hebben een krachtige ontsteking- en bacterieremmende en schimmeldodende eigenschappen.
  • Chia-zaden: zitten bomvol antioxidanten, calcium, vezels en andere mineralen en vitaminen. Ze werken ontstekingsremmend en versterken het immuunsysteem.
  • Noten: deze bevatten veel zink. Ze creëren een onvriendelijke omgeving voor de groei van de acne bacterie en kalmeren de geïrriteerde huid.
  • Zonnebloemzaden: rijk aan omega 3

Detox met brandnetelthee

Haal je thee bij een natuurwinkel. Drink enkele tassen per dag. Deze gaat je lichaam echt van binnenuit zuiveren. Je zal snel een verbetering in je huid gaan zien bij acné en puistjes.

Eet je huid mooi met vitamine

Vitamine A, C en E. Vitamine A De antioxidanten vitamine E en C hebben een kalmerend effect op de huid. “En er wordt van gedacht dat ze met elkaar samenwerken en elkaar versterken,” zegt Marmur. Bronnen van vitamine C zijn onder andere sinaasappels, citroenen, grapefruits, papaja’s en tomaten. Vitamine E krijg je binnen door zoete aardappelen, noten, olijfolie, zonnebloemzaden, avocado’s en broccoli.

Water, ja alweer water

Vermijd suikerhoudende dranken en vervang deze door water. Vind je water iets voor vissen, pimp je water dan met vers fruit. Heerlijk fris en fruitig. I just love it…Mijn dochtertje van 6 neemt het zelfs elke dag mee naar school.

3/ Ga sporten

Hoezo sporten hoor ik je denken. Ja sporten is goed voor een onzuivere huid. Je gaat er door zweten (als je hard genoeg sport in elk geval). Dus niet enkel goed voor je conditie maar ook voor je huid.

Wil je graag een correct advies? Maak dan gerust een afspraak voor een gratis huidanalyse en advies.