Gezonder leven? Zo kan je dit aanpakken…

In deze tijden van het Corona-virus ben ik ook even stil gaan staan bij hoe gezond we leven. In mijn praktijk zie ik vaak mensen die voor elk kwaaltje wel een pilletje nemen. Alsof enkel medicijnen de gezondheid van ons lichaam bepalen. Vaak is het nog zo dat deze een vicieuze cirkel veroorzaken. Het 1 brengt het ander mee. Ik las gisteren zelfs dat Iboprofen de infectie van Corona zou verergeren. In onze cursus epigenetisch huidtherapeut zagen we ook vaak terug komen dat we zelf ons beste medicijn zijn.  Zo kom ik op dit artikel van Dr Saldmann waar ik me helemaal mee kon vinden. Natuurlijk zijn er ook de ziektes die genetisch bepaald zijn, hier kunnen we zelf niets aan doen. Dit zou zo een 15% zijn.

Deze meneer Saldmann is voedingsdeskundige en cardioloog van beroemde Franse sterren zoals Sophie Marceau, Charlotte Rampling, Bernard-Henri Lévy, Jack Lang, Roman Polanski, … Volgens hem is ons lichaam een fantastische machine die zichzelf weet te verdedigen en te herstellen. “Door gezond te eten, voldoende te slapen en te bewegen activeer je de gezonde genen en sus je de genen die ziektes in de hand werken in slaap.” Dit zijn de 10 tips van dr Frédéric Saldmann voor een beter, gezonder en langer leven:

10 x tips van Dr. Frédéric Saldmann

Eet eens wat minder
Overgewicht is gevaarlijk, want het verhoogt het risico op kanker, hart- en vaatziekten. Ondertussen ben ik 8 kilo lichter en voel me ook veel gelukkiger. 30% minder calorieën eten, zou 20% langer leven betekenen. Ga nu ook niet graaien naar ongezonde dingen maar eet voldoende groenten en fruit.

Eet trager
Ik ben altijd een snelle eter geweest. Sinds ik meer bewust eet, is het ook zo dat ik sneller verzadigd ben. Het duurt immers 5 minuten voor het signaal van verzadiging je hersenen bereikt. Neem wat meer tijd voor jezelf.

Elke dag minstens een halfuur bewegen
Nog een groot werkpunt voor mezelf. Bewegen vermindert het risico op kanker, alzheimer, hart- en vaatziekten met 40%. De eerste 20 minuten verbrand je suiker, daarna pas de slechte vetten. Kom even buiten, je geraakt niet besmet van de buitenlucht. Vermijdt in deze tijden drukke plaatsen en ga in de plaats wandelen, lopen en geniet van de buitenlucht, van de natuur. Geen terrasje, geen nood, neem een gezonde snack en drankje mee en eet buiten.

Voldoende seks
Geniet meer van elkaar. Heb je minstens 12 x per maand seks dan verhoogt dat je levensverwachting. Bovendien voel je je gelukkiger en meer verbonden. Do it safe!

Een frisse, verduisterde slaapkamer zonder beeldschermen
Dat is de basis voor een goede nachtrust. Ga altijd op hetzelfde tijdstip slapen, zodat je lichaam het onderscheid leert tussen actief zijn en in rust. Zalig toch.

Vasten 
Als je regelmatig vast werkt dit positief om je gewicht te reguleren en je organisme te verjongen. Bonussen: minder astma, allergie en reuma en een stralendere teint.

Spoel je mond
Dagelijks je mond spoelen met een oplossing van water, een halve eetlepel zout en essentiële olie van lavendel om ademhalings- en mondinfecties te verminderen. Zeker aan te raden.

Neem een koude douche
Dit boost je immuniteit, verstevigt je huid en aderen en maakt endorfines vrij. Bovendien verbrand je er in 2 minuten 200 calorieën mee!

Verlucht je slaapplaats
Je slaapkamer is een belangrijke bron van pollutie. Verlucht de ruimte dagelijks en ververs elke week de lakens.

Fluit 30 eens seconden
Fluiten triggert een geluksgevoel in de hersenen en geeft je mondspieren een work-out.

Bron Dr. Frédéric Saldmann

Foto https://www.canva.com/join/swift-longhaired-empire