5 voedingstips tegen een vette huid

Last van een vettige huid? Probeer dan eens onderstaande tips eens te volgen. Je huid verbeter je niet enkel en alleen met crèmes en behandelingen..maar je voeding speelt hier ook een grote rol!

1. Vermijd slechte vetten maar zorg voor voldoende Omega 3.

De olieproductie van je huid kan je verminderen door ongezonde verzadigde vetten te vervangen door omega 3 vetten. Deze ongezonde vetten zitten in rood en vet vlees maar ook in volle melk. Gefrituurd en veelvuldig bewerkt voedsel zoals chips, frietjes en koekjes zitten vol van deze transvetten. Ze verhogen je cholesterol  en dat heeft invloed heeft op de conditie van je huid en deze kan aantasten. Probeer het gebruik van deze slechte vetten te verminderen. Vervang ze door omega-3 vetten. Omega 3 zorgt, als je last hebt van acne, voor minder roodheid op je huid, en houdt je huid in goede conditie. Voedsel dat rijk is aan omega-3 zijn onder anderen: vette vis, noten, lijnzaad (zeer hoge concentratie omega-3), avocado en soja bonen.

2.  Neem voldoende zink, vitamine A en vezels tot je.

Deze zijn belangrijk voor een gezonde huid. Zink vind je onder andere in kip, amandelen en druiven. Vitamine A zit in (wederom) vette vis en groentes als wortelen, spinazie en broccoli. Vezels zorgen voor de afvoer van gifstoffen, je vindt ze in volkoren producten en citrus fruit. Vooral grapefruit is een echte superfruit voor de vette huid!
(Met een handje amandelen door je ontbijt krijg je in 1 keer een heleboel goede voedingsstoffen voor je huid binnen!)

3. Eet voedsel met een lage glycemische index

De glycemische index (GI) is en maat die aangeeft hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Dit heeft invloed in hoe snel je bloedsuiker spiegel stijgt en dit beïnvloed weer de conditie van je huid en kan zorgen voor een sterkere olieproductie. Koolhydraten met een hoge glycemische index zijn onder anderen “lege meelproducten” als witbrood en cornflakes. Vermijd deze producten dan ook en vul je dieet aan met koolhydraten met een lagere glycemische index zoals volkorenbrood, volkoren pasta, havermout, zoete aardappels en bonen. De GI van een product kan variëren. Het heeft er ook mee te maken hoe je het klaarmaakt. Ook toegevoegde suikers als honing, rietsuiker en maltose hebben een hoge GI. Deze triggeren de hormonen die je bloedsuiker laten stijgen wat kan zorgen voor een overmatige olie productie. In dit artikel van het voedingscentrum vind je meer informatie over de glycemische index.

4. Vervang dierlijke zuivel door plantaardige varianten

Zuivelproducten als melk en yoghurt kunnen de productie van mannelijke hormonen verhogen, die de insuline productie in je lichaam laten stijgen. Dit gebeurt op een vergelijkbare manier als voedsel dat je bloedsuikerniveau doet stijgen. Hierdoor kan zuivel acne-gerelateerde klachten verergeren en het verouderingsproces van je huid versnellen. Wees niet bang dat als je zuivel gaat minder je onvoldoende calcium binnen krijgt. Door over te stappen op plantaardige vervangers als rijst en amandel-melk krijg je voldoende voedingstoffen binnen maar met een minder schadelijk effect op je huid.

5. Water drinken!!!

Alweer hier….Veel water drinken is goed voor elk type huid. Je huid bestaat voor een groot deel uit water. Het drinken van voldoende water zorgt voor de afvoer van afvalstoffen en het gezond houden van je lichaam. Ook groentes waar veel water inzitten, zoals komkommer, hebben een hydraterend effect en zijn goed voor je huid.

BRON