4 BBQ tips waar je weegschaal tevreden mee gaat zijn

Dit weekend wordt het weer heel erg mooi. Dan mag een gezellige barbecue natuurlijk niet ontbreken. Een BBQ is altijd heel gezellig maar niet altijd even gezond en goed voor je lijn. Wil je het eens over een andere boeg gooien? Dan zijn hier wat tips om mee aan de slag te gaan.

1. Aperitiefhapjes

Alvorens de bbq warm is, worden er allerlei lekkere onweerstaanbare hapjes geserveerd waar je weegschaal meestal niet zo happy van wordt. Vervang deze hapjes door een gezonde variatie. Vervang toastjes of brood door komkommer of courgette schijfjes met daarop een frisse tonijnsalade of eiersalade. Laat chips en borrelnootjes in de kast en neem in de plaats daarvan wat broodstengels met daarrond rucola en parmaham of lekkere zelfgemaakte crackers met kruiden en knoflook. Yoghurtdips doen het ook steeds goed bij deze crackers. Ga je op verplaatsing bbq-en? Eet dan een gezond tussendoortje dan is de ergste honger gestild en je niet overal van gaat snoepen.

2. Vlees, vis of veggie?

Aan tafel!

Bij een bbq is het makkelijk om allerlei gemarineerde voorbereide of bewerkte vleessoorten te kiezen. Deze bevatten helaas veel ongezonde vetten en zelfs suikers. Vervang ze door een magere soort liefst van biokwaliteit. Steak, kalkoen en kip of homemade rundsburgers zijn goede keuzes. Marineren met eigen creaties is super lekker om ze wat extra smaak te geven.  Beperk je tot max 2 kleine stukken vlees per persoon.. Meer eet je toch ook niet in de dagelijkse keuken?

Ook vis is heerlijk op een bbq. Gril ze in zijn geheel of maak lekkere papillotten met verse tuinkruiden en groenten. Kies hiervoor voor duurzame vissoorten zoals kabeljauw, schelvis, … Met deze viswijzer of app kan je zien welke vis geschikt is voor jou geweldige tuinfeest. Beperk deze dan ook tot 1 stukje per persoon.

Bij een bbq denken we altijd aan vlees of vis. Maar dit kan ook anders. Ga de volgende keer voor een vegetarische bbq. Zeker zo lekker, boordevol vitaminen en de dieren zullen je dankbaar zijn. Kies voor vleesvervangers zonder toegevoegde suikers of nog beter zijn allerlei soorten groentensatés icm met vb halloumi kaas. Heerlijk met een dipsausje op basis van yoghurt of platte kaas of probeer het eens uit met een hummus, pesto, guacamole of een salsa.

Vermijd brood, aardappel- en pastasalades. Er zijn allerlei lekkere alternatieven gecombineerd met heerlijke salades. Wil je hier meer over weten? Scrol dan even door naar onder.

3. Wat zullen we drinken?

Een aperitief en wijn mag zeker niet ontbreken op een bbq. Een gin tonic, cava en wijn bij het eten slaat niemand graag af. Maar ook deze zijn dikmakers. Beperk je tot 1 à 2 glaasjes wijn bij het eten en laat je verleiden door heerlijke alcoholvrije cocktails boordevol vitamines. Aan tafel kan je een grote kan water zetten gevuld met biologische schijfjes citrusvruchten of verfrissende munt en ijsblokjes?

Wat denk je van een aperitief van watermeloen en aardbei:

Ingrediënten (voor ongeveer 4 tot 6 glaasjes):
800 gram watermeloen
150 gram aardbeien
2 citroenen
250 milliliter bruisend bronwater

Bereiding:
1. Doe de watermeloen en aardbeien in een blender.
2. Pers de citroenen uit (kijk uit voor de pitjes) en voeg het sap toe.
3. Voeg bronwater toe en blend het geheel goed.
4. Schenk in mooie glazen en garneer met een stukje watermeloen.

4. Dessertje graag?

Eet je graag fruit? Gril deze dan op de bbq. Gemarineerd of niet aan jou de keuze maar marineer ze dan in rauwe honing of andere alternatieven voor witte suiker. Jou heerlijk dessert wordt pas volledig als je het af werkt met wat kokosroom of mascarpone ipv roomijs. Sta je liever wat langer in de keuken of wil je je gasten iets speciaal laten proeven kijk dan eens bij deze gezonde alternatieven.

Wil je nu graag thuis aan de slag maar weet je niet hoe?
We hebben zo een gezonde BBQ voor jullie voorbereid.
Like ons op facebook, stuur ons een berichtje met daarin je gegevens en ontvang de lekkere receptjes incl een leuke verrassing in jou mailbox.