Schoonheidsslaapje: fabeltje of feit?

We vragen ons vaak af of we voldoende slapen en of het iets doet met ons lichaam en onze huid. Een schoonheidsslaapje zou wonderen doen. Maar bestaat dat zogenaamde schoonheidsslaapje wel? Ik vond dit leuk artikel in Goed Gevoel en dacht dat jullie het ook wel leuk zouden vinden.

Wist je dat amper één nachtje wakker blijven al behoorlijk wat gevolgen kan hebben? Niet alleen je uiterlijk lijdt eronder, maar ook je gezondheid.

Een nachtje slaap verliezen heeft rampzalige gevolgen. Niet alleen voor je humeur, maar ook voor hoe je bijvoorbeeld presteert op het werk. Daarnaast heeft te laat gaan slapen, te vroeg opstaan of wakker worden gedurende de nacht ook een invloed op het huidverouderingsproces. Bovendien zou te weinig slapen ook je risico om bepaalde ziektes te ontwikkelen verhogen. Dat blijkt uit onderzoek van UCLA.

Voor dat onderzoek werden 29 personen geselecteerd, wiens slaappatroon in de loop van vier opeenvolgende dagen grondig werd verstoord. Elke ochtend werd bij de deelnemers bloed geprikt, om de gevolgen van een gebrek aan slaap in detail te kunnen analyseren.

Uit de resultaten van dat bloedonderzoek bleek dat amper één nacht verstoorde rust al verstrekkende gevolgen kan hebben voor de cellen in je lichaam. Dat zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat het biologische verouderingsproces van je lichaam plots veel sneller gaat dan normaal. “Onze studie toont aan dat zo’n verstoorde nachtrust vooral voor oudere volwassenen een zware invloed kan hebben op de biologische veroudering”, aldus onderzoekster Judith Carroll.

Bron

TIPS OM BETER TE SLAPEN:

1. Probeer je te ontspannen voor je gaat slapen

Een mens wordt verschillende keer wakker of in een ondiepe slaap in 1 nacht. Dat aantal verdubbeld als mentaal als fysiek gespannen gaat slapen.  Leer ontspannen zo een 30 minuten voor je gaat slapen. Vermijd gsm, computers, tablets, inspannende sport, … Lees in de plaats een tijdschrift of boek, kijk naar hersenloos entertainment op de televisie of doe ik anders wat jou ontspant.

2. Gezellige slaapkamer

Hou de inrichting van je slaapkamer sober maar toch uitnodigend om te gaan slapen. Minder afleiding = een betere nachtrust.  hoe rustiger de nacht. Maak van je bed een gezellig nestje en ban sterke nachtlampen en tikkende klokken.

3. Vindt het juiste bioritme

Het is niet voor iedereen weggelegd om elke dag op hetzelfde uur te gaan slapen en op te staan. Toch maakt een dagelijkse slaaproutine je lichaam en geest heel gelukkig. Ook in het weekend. Een terugkerend slaappatroon verhoogt je werkprestaties overdag.

4. Het beautyritueel

Onze huid heeft heel wat te verduren door de dag en ’s nachts gaat ze dus herstellen als je slaapt. Maak er een dagelijks ritueel van. Tanden poetsen, reinigen, smeren. Ook voor je geest is dit weer een pluspunt.

5. Laat je lichaam ook effectief slapen

Teveel sterke koffie in de late namiddag, zware maaltijden of koude douches net voor je gaat slapen en je lichaam denkt helemaal niet meer aan slapen. Cafeïne kan tot 7 uur na inname in je lichaam rondzwerven. Neem liever een warm bad zodat je je lichaam op slaaptemperatuur kan brengen.

Foto<a href=”http://www.freepik.com/free-photos-vectors/people”>People image created by Yanalya – Freepik.com</a>