Je huid is de spiegel van je gezondheid. Hoe jezelf mooi eten?

Willen we er niet allemaal mooi en stralend uit zien en heb je jezelf al ooit afgevraagd wat onze huid eigenlijk voor je doet?

Waarvoor dient je huid? 

Je huid is je grootste orgaan, belangrijkste zintuig en is een onderdeel van je immuunsysteem. Het controleert tevens de temperatuur en vochtigheid van je lichaam. Vanaf de pubertijd wordt de huid nog belangrijker omdat dan je hormonen parten gaan spelen met acne tot gevolg en in een verder stadium huidveroudering. Je weet dus nu al die niet enkel de juiste producten een must zijn voor je huid maar ook de juiste voeding, roken en stress spelen een grote rol. Een gezonde huid weerspiegelt een gezond lichaam.

Wat kan je doen? Met de volgende tips kan je misschien zelf al een eindje verder.

Huidproblemen kunnen missen als de pest. Treden ze op gaan we meteen aan de slag met goede behandelingen en smeren de juiste producten. Doch soms geraken we er niet enkel uit met behandelen en smeren alleen. Huidproblemen komen vaak door een disbalans van mineralen, vergiftigingen, oxidatieve stress of ontstekingsprocessen in je lichaam.

We moeten onze huid dus ook langs de binnenkant voeden en hydrateren. Dit doen we door voldoende water te drinken en met onze volgende tips. 

1. Droge schilferige huid

De grootste oorzaak van een te droge huid is het eten van te weinig GEZONDE vetten (onverzadigde vetten). We hebben deze vetten broodnodig om de celmembranen gezond te houden en ze zo te beschermen tegen schadelijke stoffen. *Vis of krilolie van een goede kwaliteit zijn daarvoor een mooie toevoeging aan je huidverzorging van binnen uit.

Wist je dat als je te weinig van deze vetten binnen krijg dat je ook niet voldoende vitamines opneemt omdat veel vitamines in vet oplosbaar zijn.

2. Te hoge talgproductie

Kies voor voeding met een hoge dosering aan vitamine A. Deze vitamine A is oplosbaar in vet (zie ook *gezonde vetten) en draagt bij tot een evenwichtige talgproductie van de huid. Je vindt ze oa in wortelen, paprika, zoete aardappelen, broccoli en donkere bladgroenten bevatten een hoge dosis aan vit A maar ook groene tuinkruiden zoals peterselie, tuinkers, waterkers, kervel, postelein, bieslook, … zijn vitamine A bommetjes.

3. Puistjes en acné

Aangezien acne en puistjes vaak te wijten zijn aan een chronische darmontsteking en ontstekingen in het lichaam, kan een anti-inflammatoire en overwegend base- rijke voeding hier heel in ondersteunen. Of je lichaam zuur of base is, meten we steeds in onze Meet My Skin startbehandeling.

Een teveel aan talg kan lijden tot acné en puistjes daarom speelt ook hier vitamine A (icm onze *gezonde vetten) weer een grote rol maar ook zink (verminderd de groei van de Propionibacterie welke acné veroorzaakt) en vitamine C en E (ontstekingswerend en kalmerend). Ook niet te vergeten is om voldoende voeding met vitamine B6 in je eetgewoontes toe te voegen. Deze gaat zorgen voor een betere opname van zink. Kies daarom bij acnegevoelige huid voeding met een hoge dosering aan deze stoffen en haal deze voornamelijk uit groeten en fruit. Let echter op met melkproducten (hormonen) en snelle suikers (hoog bloedglucosegehalte)! Dit zijn acné uitlokkers!

4. Huidveroudering 

Een zonnebescherming blijft uiteraard een goede bescherming van buitenaf tegen huidveroudering maar je kan je huid ook gaan beschermen van binnenuit tegen vrije radicalen. Deze vrije radicalen beschadigen de celstructuur dmv oxidatie en zijn bijgevolg een grote oorzaak van huidveroudering. Dit doe je met voeding met een hoge dosis aan antioxidanten. Voeding met een hoge dosis aan vitamine C (in water oplosbaar) en E (in vet oplosbaar*) is daarom aangewezen. Ook biotine (vitamine B8) welke je vooral terug vindt in eigeel en in onze YANA is een belangrijk element bij de vertraging van huidveroudering. Een teveel slechte koolhydraten zal je huid ook sneller doen verouderen.

5. Rosacea

Bij rosacea is de oorzaak nog steeds onduidelijk. Je kan nog zo gezond eten als je wilt, sommige voedingstoffen lokken net rosacea uit. Wij gaan eerst even checken of je voldoende maagzuur produceert. Ook hier geldt weer de zuur-base omdat het gaat om een ontsteking in je huid! Beiden kunnen gedaan worden met een simpele test in onze Meet My Skin behandeling. Vervolgens gaan we kijken of bepaalde factoren je klachten verergeren. Dit zijn o.a. blootstelling aan zonlicht en extreme temperaturen, het gebruik van alcohol, roken, hete dranken zoals koffie en bepaalde thee, kazen, stress, koude/wind en pikante of bepaalde specerijen en het gebruik van alcoholbevattende huidverzorgingsproducten of beauty treatments. Ook voeding met een hoog histamine gehalte kan je best mijden.

 

Wil je graag meer info of een huidanalyse? Dan kan je online een afspraak maken voor een GRATIS consultatie.

© Beau Blog by Christel Willems – http://www.beau-beau.be