We hebben als vrouw (maar ook als man) een drukke agenda. Carrière, bouwen, verbouwen, kids, huishouden, … noem maar op. Soms wordt het allemaal wat veel en kan je recht afstevenen op een burn-out want veel tijd om uit te rusten is er niet, het komt er dus op neer om je tijd zo efficiënt mogelijk in te vullen.

Met deze 10 tips die ik vond via Stepstone en in andere media heb ik voor mezelf de touwtjes goed in handen.

  1.  Leer loslaten

Mails beantwoord je niet na 21 uur en werktaken lopen niet weg. Doe ze de volgende ochtend. Leer loslaten en je privéleven heeft er baat bij. Vaak zonder dat de werkgever je dit kwalijk zal nemen. Af en toe een taak laten vallen of als je ze niet graag doet uitbesteden, geeft je meer rust in het hoofd. Vaak met een beter evenwicht als resultaat. Hoe frisser je bent, hoe meer focus je hebt. Betere resultaten in je job zijn dan vaak het automatische gevolg.

  1.  Stel heldere doelen

Het draait meestal niet om hard werken maar om resultaat. Zonder duidelijke doelen zowel in je privéleven als in je job, raakt je energieniveau snel uitgeput. Focus zorgt voor rust in het hoofd, evenwicht en de mogelijkheid om op alle vlakken beter te presteren. Zonder doel, heb je geen eindbestemming en bijgevolg ook geen rust.

  1. SAY NO

Als je het gevoel krijgt dat je job je boven het hoofd groeit en dit ten koste gaat van je productiviteit en je gezinsleven, dan is het tijd om nee te leren zeggen. Je kan niet alle last op je schouders dragen. Stap tijdig naar je werkgever en signaleer de problemen. Je hoeft ook niet alles op jouw bordje te laten schuiven. Leer neen te zeggen tegen taken waar je geen energie van krijgt of zelfs helemaal niet tot je takenpakket behoren. Mensen nemen je dat minder kwalijk dan jij denkt.

  1.  Wees niet perfectionistisch

Een geweldige carrière, een bloeiend privéleven en ook nog de perfecte mama/papa voor de kinderen. Eerlijk, het hoeft en kan vaak niet allemaal perfect zijn. Leg je dus zelf die druk niet op. Het gevoel dat je overal te kort schiet, loert dan om de hoek. Soms is gewoon goed, goed genoeg. Geef jezelf af en toe een pauze, laad je batterijen op en herstel het evenwicht. Je kinderen en je werkgever zullen het je heus niet kwalijk nemen dat het eens een keertje wat minder is. Perfectie bestaat niet.

  1.  Organiseer en plan

Een goede planning valt altijd te verkiezen boven chaos. Zowel je privé- als je werkleven zullen er baat bij hebben. Je werkt efficiënter en krijgt meer gedaan. Dat geeft je heel wat meer voldoening. Een plan uitvoeren geeft je een gevoel van rust en controle, heerlijk toch? Hoe beter je plan, hoe meer je kan hebben, hoe sneller je een evenwicht bereikt. Er zijn tal van hulpmiddelen online te vinden, die je hierin kunnen bijstaan. Structuur zorgt voor rust.

  1. Vraag om hulp

Een Afrikaanse gezegde zegt “er is een stad nodig om een kind op te voeden”. Wees niet bang om hulp te vragen aan je ouders of schoonouders, een babysit in te schakelen of om diensten uit te wisselen met andere jonge ouders. Voel je niet schuldig hierover, kinderen vinden dit vaak leuk. Denk ook zeker aan poetshulp of strijkhulp en maak je geen zorgen als je niet veel kunt sparen. Dit zijn de drukste jaren, je raakt er wel door.

  1. Las een rustpauze in

Op tijd en stond uitrusten komt iedereen ten goede. Als jij meer relaxed bent, zullen je kinderen blijer zijn en zal je daarna ook meer inspiratie hebben op het werk. Profiteer dus van de hulp die je krijgt om wat quality time te nemen voor jezelf.

  1. Verdeel je tijd 50/50

Een goed balans tussen jouw privéleven en je professionele carrière betekent niet noodzakelijk dat je je tijd gelijk moet verdelen. Er zijn periodes waarbij je carrière meer tijd en dedicatie zal vragen, soms kan het dan weer wat rustiger zijn en krijg je de kans om wat tijd door te brengen met vrienden en familie. Het is aan jou om zelf een juist balans te vinden die bij je past. Als de balans in onevenwicht is, moet je actie ondernemen.

  1. Pas je werkuren aan

De overheid biedt verschillende opties om je professionele leven beter te kunnen combineren met je privéleven. Vaak bieden werkgevers ook de optie om een full time uit te voeren op 4.5 dagen. In deze categorie bevinden zich vooral vrouwen die erg begaan zijn met hun carrière en naar succes streven zoals onder andere managers.  Bekijk de opties samen met je werkgever. Probeer ook om niet teveel tijd te verspillen tijdens je woon-werktraject. Misschien kan je wel van thuis uit werken of vertrekken na het spitsuur? Als je voelt dat je traject echt te lang is en er geen optie is om dit in te perken, overweeg dan om van werkgever te veranderen.

  1. Leg contacten met andere ‘supervrouwen’

Volgens psychologen, hebben veel vrouwen er nood aan om energie op te doen op alle mogelijke niveaus. In actie schieten is de opdracht! Sluit je aan bij een sportclub, schrijf je in voor een hobbycursus, kortom plan je vrije tijd! Ontmoet nieuwe mensen en deel je gemeenschappelijke visie. Een interessante groep om te volgen is JUMP. Het is een forum dat zich vooral focust op het verkleinen van de kloof tussen mannen en vrouwen op het werk. Het streeft naar een betere samenwerking en gelijkheid. Eenvoudige uitwisseling van discussies tussen mensen die elkaar begrijpen kan heel gunstig zijn.